Karsturannan yksityinen tie - Tervetuloa


Näiden sivujen osoite on: www.tiekunta.fi/karsturanta

Hieman historiaa

1980-luvulle saakka Karsturannan kylän tiet olivat erillisiä tienpätkiä,
joita sitten ylläpidettiin enimmäkseen talkoovoimin.
Nykymuotoinen Karsturannan yksityinen tie sai alkunsa 28.4.1981, jolloin Joutsenon kunnan tielautakunta piti tietoimituksen. Sen lopputuloksena Karsturannan (nyk. Arposenniemen), Sappulan ja Yläpappilan-Torvelan yksityiset tiet sekä Torvelan-Karsturannan isännätön tie (nyk.Papinkiventie) yhdistettiin yhdeksi tiekunnaksi. Myöhemmin (1987) tiekuntaan liitettiin vielä Orotie ja Muston tie (nyk. Orohaka ja Hopeapajuntie).

Kaikki tiet olivat tuolloin vielä sorapäällysteisiä hiekkateitä.
Keväällä 1989 päätettiin nykyisen Papinkiven- ja Arposenniementien päällystämisestä (yht.4,8 km.). Päällyste oli nk. sirotepintapäällyste, jossa tienpinnan ylin sepelikerros sidotaan tiehen bitumiliuoksella, jolloin se parantaa päällysteen kestävyyttä. Kyseinen projekti oli Tie ja vesirakennuslaitoksen (TVL) kokeilu uudesta pinnoitteesta. Tällöin merkittävä osa (58%) kustannuksista saatiin katettua valtion varoin.

Tie kesti hyvin koko 1990-luvun, mutta "hiipui" sitten vuosituhannen vaihteeseen mennessä niin paljon, että uusi suuri peruskorjausprojekti
päätettiin aloittaa syksyllä 2001. Tuolloin valittu hoitokunta kääri hihat ja ryhtyi tuumasta toimeen. Asiat etenivät vuosi vuodelta ja kesällä 2008 saatiin työ päätökseen. Tällöin koko tiekunnan verkosto oli peruskorjattu. Arposenniementie ja Papinkiventie saivat uuden nk. pehmeän asfalttibitumi(PAB)pinnoitteen, joka sirotepintaa paremmin kestää sään ja lämmön vaihteluita. Muilta osin tiet jäivät sorapäällysteisiksi, mutta koko tieverkoston osalta ojat ja rummut kunnostettiin ja tienvarsivesakot poistettiin. Viimemainitut työt tehtiin suurelta osin talkootöinä ojankaivuita lukuun ottamatta. Projektilla oli tietysti hintansa. Siihen upposi rahaa kokonaisuudessaan n. 180 000 euroa, josta leijonan osan vei päällystystyöt. Joutsenon kaupunki osallistui vuosittain kiitettävästi kustannuksiin ja valtioltakin herui euroja joihinkin rumpujen perusparannuksiin, mutta kyllä suurin osa kustannuksista maksettiin tieosakkaiden "pussista". Se oli jokaiselle "pitkä penni", mutta kannattava sijoitus, sillä nyt tie on loistavassa kunnossa ja kestää hyvän ylläpidon turvin pitkään.

Perustietoja tiestä

Tie No: 56
Tiepiiri: Kaakkois-Suomi
Kunta: Lappeenranta
Kokonaispituus: 7150 m
Tieverkostoon kuuluvat:

Arposenniementie

pituus 2600m, leveys 5,5 m, päällyste PAB.
Kunnossapitoluokka: I
Tien luonne: tie on pysyvän asutuksen pääsytie

Papinkiventie

pituus 2700m, leveys 5,5 m ,päällyste PAB.
Kunnossapitoluokka: I
Tien luonne: tie on pysyvän asutuksen pääsytie

Sappulantie
Hopeapajuntie
Orohaka

pituus yhteensä: 1850m, leveys 5m, päällyste: sora
Kunossapitoluokka: III
Teiden luonne: tiet ovat pysyvän asutuksen pääsyteitä

Kiinteistöjä: 239 kpl

Ympärivuotisia talouksia: 55 kpl

Loma-asuntoja: 122 kpl


Tiehoitokunta 2024:

Aki Kaikkonen, puheenjohtaja
Tomi Tikka, tievastaava / teiden korjaus
Villeveikko Tuikkanen, varapuheenjohtaja
Susanna Huhtanen, sihteeri
Johanna Haapsaari

 



-----
Hoitokunnan osio - Kirjautuminen
Vain hoitokunnalle (Ei osakkaille)
Kirjautuminen salattua yhteyttä käyttäen

 

Uusimmat uutiset

Vuoden 2024 tielaskut
Tämän vuoden tielaskut on tänään 17.12.2024 postitettu / lähetetty sähköpostitse. Tämän Lue lisää...
- - - - -
Osakastiedot
Tieyksiköinnin päivitys Viime vuoden vuosikokouksen yhteydessä keskusteltiin Maanmittauslaitoksen uusista tieyksiköintisuosituksista. Uuden Lue lisää...
- - - - -
Valokuitu
Tiedote Karsturannan yksityisen tien osakkaille, Valoo on aloittanut tänään 23.7.24 pitkään Lue lisää...
- - - - -
Lisää uutisia

Uusimmat dokumentit

Dokumentit ovat vain osakkaiden katsottavissa
- - - - -
Osakastiedote_2024
- - - - -
Vuosikokous_eistyslista_2024
- - - - -
Toimintasuunnitelma_2024
- - - - -
Lisää dokumentteja