
Karsturannan yksityinen tie - Tervetuloa
Näiden sivujen osoite on: www.tiekunta.fi/karsturanta
Hieman historiaa
1980-luvulle saakka Karsturannan kylän tiet olivat erillisiä tienpätkiä,
joita sitten ylläpidettiin enimmäkseen talkoovoimin.
Nykymuotoinen Karsturannan yksityinen tie sai alkunsa 28.4.1981, jolloin Joutsenon kunnan tielautakunta piti tietoimituksen. Sen lopputuloksena Karsturannan (nyk. Arposenniemen), Sappulan ja Yläpappilan-Torvelan yksityiset tiet sekä Torvelan-Karsturannan isännätön tie (nyk.Papinkiventie) yhdistettiin yhdeksi tiekunnaksi. Myöhemmin (1987) tiekuntaan liitettiin vielä Orotie ja Muston tie (nyk. Orohaka ja Hopeapajuntie).
Kaikki tiet olivat tuolloin vielä sorapäällysteisiä hiekkateitä.
Keväällä 1989 päätettiin nykyisen Papinkiven- ja Arposenniementien päällystämisestä (yht.4,8 km.). Päällyste oli nk. sirotepintapäällyste, jossa tienpinnan ylin sepelikerros sidotaan tiehen bitumiliuoksella, jolloin se parantaa päällysteen kestävyyttä. Kyseinen projekti oli Tie ja vesirakennuslaitoksen (TVL) kokeilu uudesta pinnoitteesta. Tällöin merkittävä osa (58%) kustannuksista saatiin katettua valtion varoin.
Tie kesti hyvin koko 1990-luvun, mutta "hiipui" sitten vuosituhannen vaihteeseen mennessä niin paljon, että uusi suuri peruskorjausprojekti
päätettiin aloittaa syksyllä 2001. Tuolloin valittu hoitokunta kääri hihat ja ryhtyi tuumasta toimeen. Asiat etenivät vuosi vuodelta ja kesällä 2008 saatiin työ päätökseen. Tällöin koko tiekunnan verkosto oli peruskorjattu. Arposenniementie ja Papinkiventie saivat uuden nk. pehmeän asfalttibitumi(PAB)pinnoitteen, joka sirotepintaa paremmin kestää sään ja lämmön vaihteluita. Muilta osin tiet jäivät sorapäällysteisiksi, mutta koko tieverkoston osalta ojat ja rummut kunnostettiin ja tienvarsivesakot poistettiin. Viimemainitut työt tehtiin suurelta osin talkootöinä ojankaivuita lukuun ottamatta. Projektilla oli tietysti hintansa. Siihen upposi rahaa kokonaisuudessaan n. 180 000 euroa, josta leijonan osan vei päällystystyöt. Joutsenon kaupunki osallistui vuosittain kiitettävästi kustannuksiin ja valtioltakin herui euroja joihinkin rumpujen perusparannuksiin, mutta kyllä suurin osa kustannuksista maksettiin tieosakkaiden "pussista". Se oli jokaiselle "pitkä penni", mutta kannattava sijoitus, sillä nyt tie on loistavassa kunnossa ja kestää hyvän ylläpidon turvin pitkään.
Perustietoja tiestä
Tie No: 56
Tiepiiri: Kaakkois-Suomi
Kunta: Lappeenranta
Kokonaispituus: 7150 m
Tieverkostoon kuuluvat:
Arposenniementie
pituus 2600m, leveys 5,5 m, päällyste PAB.
Kunnossapitoluokka: I
Tien luonne: tie on pysyvän asutuksen pääsytie
Papinkiventie
pituus 2700m, leveys 5,5 m ,päällyste PAB.
Kunnossapitoluokka: I
Tien luonne: tie on pysyvän asutuksen pääsytie
Sappulantie
Hopeapajuntie
Orohaka
pituus yhteensä: 1850m, leveys 5m, päällyste: sora
Kunossapitoluokka: III
Teiden luonne: tiet ovat pysyvän asutuksen pääsyteitä
Kiinteistöjä: 239 kpl
Ympärivuotisia talouksia: 55 kpl
Loma-asuntoja: 122 kpl
Tiehoitokunta 2024:
Aki Kaikkonen, puheenjohtaja
Tomi Tikka, tievastaava / teiden korjaus
Villeveikko Tuikkanen, varapuheenjohtaja
Susanna Huhtanen, sihteeri
Johanna Haapsaari
-----
Hoitokunnan osio - Kirjautuminen
Vain hoitokunnalle (Ei osakkaille)
Kirjautuminen salattua yhteyttä käyttäen
Uusimmat uutiset
Vuoden 2024 tielaskut
Tämän vuoden tielaskut on tänään 17.12.2024 postitettu / lähetetty sähköpostitse.
Tämän Lue lisää...
- - - - -
Osakastiedot
Tieyksiköinnin päivitys
Viime vuoden vuosikokouksen yhteydessä keskusteltiin Maanmittauslaitoksen uusista tieyksiköintisuosituksista. Uuden Lue lisää...
- - - - -
Valokuitu
Tiedote Karsturannan yksityisen tien osakkaille,
Valoo on aloittanut tänään 23.7.24 pitkään Lue lisää...
- - - - -
Lisää uutisia
Uusimmat dokumentit
Dokumentit ovat vain osakkaiden katsottavissa
- - - - -
Osakastiedote_2024
- - - - -
Vuosikokous_eistyslista_2024
- - - - -
Toimintasuunnitelma_2024
- - - - -
Lisää dokumentteja